Det er en off/on road moped med kraftig ramme og fjæring.
Motoren på norske utgaver er en 49cc totakts motor med separat oljetank og luftkjøling av sylinder. 4 trinns girkasse har de norsk-solgte utgavene. Denne utgaven av MTX 50 kalles SH utgaven. I noen land finnes den med vannavkjølt motor og flere gir, opptil 6 mener jeg å ha lest.
Jeg har selv hatt 3-4 slike mopeder, i voksen alder. Denne flotte mopeden er dessverre ekstremt plombert, og med kun 4 gir har den dessverre tapt konkurransen mot Suzuki TSX, som ble lansert i samme tidsrom.
De fleste mopedeiere synes at 50 km/t og 2.5 hk er for svakt for denne mopeden, men slik er nå lovverket i Norge.
Om du ønsker å bryte dette lovverket og er villig til å ta konsekvensene av det, kan jeg komme med noen tips om hvordan motoren kan trimmes.
Man kan kjøpe en trimsylinder på 65 kubikk, men da jeg selv gjorde dette for noen år tilbake, var det knapt noen effektøkning! Gjør man dette på en Honda MT-5 eller MB-5, får man virkelig valuta for pengene - men altså ikke på MTX.
Grunnen fant jeg ut av. Jeg leverte framre delen av eksosanlegget - den såkalte svanehalsen - inn til et mekanisk verksted i Stavanger. De kappen opp ekspansjonskammeret, og der fikk vi se følgende: en plombering som er så liten at man knapt kan stikke en blyant gjennom hullet. Det sier seg selv at dette begrenser effekten noe ekstremt, og dersom mopeden har gått mange mil, er det tett av sot og tjære pga totaktsoljen som brennes i sylinderen. Så bare det å åpne eksosanlegget og få bort denne plomberingen, vil gjøre underverker i en trimmings-prosess.
Men sylinderen må også bearbeides om du ikke setter på en trimsylinder (jeg anbefaler trimsylinder, slik at du har noe å sette på om Biltilsynet forlanger en kontroll.
Dersom du likevel ønsker å trimme den originale sylinderen, gjør du som følger:
Ta av sylinderen, fest den godt i en skrustikke eller på annet vis.
Eksosporten sees her i sylinderforingen: hullet som er lengst borte fra fotografen. |
Du må aldri file eksosporten så stor at den vil fange enden på en stempelring.
Bruk en borremaskin med en 6-8mm drill, og lag eksosporten større. Fil ikke nedover. Jeg har god erfaring med å lage et spor oppover ca 3 mm i midten av eksosporten, på størrelse med et 8mm borr. Ta ut godset mot sidene, ca 3 mm på hver side, men vær forsiktig så du ikke lager hullet så stort at stempelringene blir fanget og knekt.
Topplokket kan dreies ned kanskje 2 mm, noe som vil gi vesentlig bedre kompresjon.
FORGASSER-PLOMBERINGER
Forgasseren OG innsugsmanifolden på MTX 50 SH er plombert. Innsuget står i vinkel pga monodemperen, så det er vanskelig å finne et innsug som kan passe fra andre Honda'er. Jeg anbefaler at du rett og slett bruker en slipestein på drillen og freser hullet opp fra 12mm til f.eks. 16mm eller mer, om du kan. Forgasseren er 12mm, mens originalt i uplomberte versjoner er 16mm, så sett på minst en 16mm forgasser av lignende utforming. Man kan sette på helt opp til 24mm forgasser, men det har lite for seg. 20mm er vel maks størrelse jeg vil anbefale.
I tillegg er selve luftslangen mellom filterboks og forgasser plombert, men denne er vanskelig å bytte ut. Det er også en plombering i selve luftinntaket til luftfilterboksen, som kan skjæres større, evt. fjernes.
Vær obs på at når du begynner med trimming, så vil det oftest bli en del ekstra-arbeid.
Setter du på større sylinder, eller modifiserer luftinntaket, må du også bytte til større dyse i forgasseren.
På bildet til venstre ser du en 17mm forgasser av korrekt type.
Til venstre ser du en uplombert innsugs-manifold. Om du kjøper en sånn, må du være sikker på at den er til MTX, slik at den dreier forgasseren mot venstre. Det enkleste er å forstørre innsugshullet på den originale.
Å sette på en uplombert svanehals er et must på MTX, om du ikke har noen som kan hjelpe deg å kappe den originale, ta bort plomben, og sveise den fint sammen igjen.
65cc trimslyinder er absolutt å anbefale på MTX, men vær obs på at også eksosanlegget må modifiseres.
Jeg satte inn en MT-5 girkasse i en av mine MTX prosjekter, slik at den fikk 5 gir. Dette funket greit nok, men den var litt treig i girskiftene. Antar at med litt mer arbeidsinnsats og kunnskap om girkasser så vil dette problemet la seg løse.
RESERVEDELER
Jeg har i årevis drevet med salg av nye reservedeler til mopeder og lett mc. Jeg har tilgang på noen deler til MTX, da hovedsaklig fra MTX 125. Mesteparten av dette kan brukes rett over på MTX 50, selv om noen deler må tilpasses.
Deler jeg har på lager / skaffer:
Skjermer
Lyktekåpe
Radiatorkåper
Sidekåper
Dekaler
Framlykt
Baklykt
Jeg har også noen brukte deler liggende. Trenger du en motoroverhaling, kan jeg hjelpe deg med det. Jeg holder til i Stavanger-området.
Dekal-sett til MTX 125 til hvit sykkel, rød sykkel og svart sykkel. Sidedeksel-dekalene er større enn de til 50cc utgaven, ettersom dekslene på 125cc er større, men det kan muligens klippes til om du da ikke også bruke 125 sidedeksler.
De skjermer og sidekåper jeg selger, er originale HONDA produkter!
Mopeden på bildet er en norsk MTX 50 SH som er utstyrt med deler som jeg har skaffet fra Honda MTX 125: framskjermen, lyktekåpen, radiator-deksler samt sidedekslene og klistermerke-settet. Sidekåpene er for store, så han som gjorde denne jobben har trikset litt for å få det til å passe, men resultatet er flott, ikke sant?
OM DU ØNSKER Å KONTAKT MEG, kan du sende en epost til john_lode@yahoo.no
Veldig bra og informativt inlegg!
SvarSlettBra innlegg ang trimming på MTX. Hadde selv en som jeg kjøpte ny i 1987 for konfirmasjonspengene. Prøvde på litt lett trim i den tiden men kunnskapen var desverre ikke tilstede. Har i voksen alder forsøkt å få tak i mtx men brukbare eksemplarer er ikke lett å oppdrive
SvarSlettMin MT5 99 modell har et 70-kit som er merket med 49ccm på utsiden, usikker hvilket merke denne er? Den har også 21mm gasser, men med standard 12mm slanger inn og ut fra filterboksen. Den går godt, men jeg lurer på om det finnes større slanger å kjøpe, som vil øke effekten?
SvarSlett