søndag 29. juli 2012

Bygging av spilehjul til moped og lett mc



Jeg har i senere tid bygd 3 hjul til Suzuki AC50, og vil dele noen erfaringer og bilder.

1. Dette tar tid - masse tid
2. Du behøver et passende verktøy for å stramme spilene. Biltema selger et slikt sett, men de var for store til å passe til AC50 hjul-prosjektene mine. Jeg endte opp med å kjøpe en 5mm fastnøkkel hos en verktøys-forretning for proffe på Åsen i Stavanger (105,-kr).
3. Du trenger en jigg eller noe å sette hjulet opp i. Jeg har kjøpt et sånt verktøy i Asia. Du kan nok bruke en bak-gaffel med ganske stor suksess.

hjulbygger-verktøy fabrikknytt i esken
Jeg vil ikke røpe for mye om hjulbyggingens kunst her, både fordi jeg selv er ny i gamet, og ikke minst fordi dette er noe som kommer inn under det pedagogiske uttrykket LEARNING BY DOING.

Jeg fant noe info på netter, som gav meg både nyttig men også feil info ang. disse hjulene ihvertfall.

Nav, bremseskjold og drevholder som passer til Suzuki AC50, A100 m.fl.
Man skal nok sette inn alle spilene først, etter mønster av et eksisterende hjul. Merk navet på begge sider med klokken 6, 9, 12 og 3 iht en urskive. Dermed kan du begynne å stramme spilene forsiktig på disse punktene først, en indre spile og en ytre spile.
Dette med indre og ytre spiler er viktig!
De indre regulerer felgringens avstand til navet, mens de ytre spilene balanserer felgen i sideretningene.
Nav, bremseskjold og drevholder som passer til Suzuki AC50, A100 m.fl.
Først skal man forsøke å få felgen til å unngå å hoppe for mye opp/ned (retning ut-inn i forhold til navet). Da må hjulet settes i en jigg, som vist på bildet, eller i en bakgaffel f.eks. og med kulelagere. Man må så lage til et system som måler felgens kast opp/ned og sidelengs.
På disse felgene har jeg funnet et greit system, mens på andre er det kanskje annerledes.

JUSTERE OPP/NED KAST I FELGEN

Felgring, nav og spiler
Når du  har spent hjulet opp (må ha hjullagere!), snurrer du det rundt til du finner det punktet der felgen hopper lengst utover (bort fra navet). Stopp det der, og finn de indre spilene som befinner seg i direkte motsatte ende av sirkelen (180 grader). Slakk spilene litt på den motsatte siden først, og stram så inn spilene like mye på den delen som hoppet lengst bort fra navet. Slik kan du gå fra punkt kl. 6 til kl. 12, deretter til pkt. kl. 9, og så til kl.3.
Spilene er som strenger på et piano eller en gitar. Når du slår på dem, lager de en lyd. Målet er at alle spilene til slutt skal ha samme frekvens/stramming.

De indre spilene stikkes gjennom først
JUSTERE SIDEVEIS KAST

Dette trikset er veldig nyttig på eksisterende felger også, og ikke minst på sykkelhjul!
Snurr hjulet rundt til du ser at det vrir seg litt mer til f.eks. høyre. Stopp det der. Finn den ytre spilen som er nærmest, og slakk den litt. Gå så til motsatt side, finn tilsvarende ytre spile, og stram den litt. Slik vil du etterhvert få en fin balanse i hjulet - men dette kan ta meget lang tid.

Bruk et eksisterende spilehjul som modell









Jeg merker navet som en klokke, slik at jeg kan stramme på kryss og tvers m/ referanser











Kulelagere må på plass, så kan man sette hjulet i balanserings-verktøyet












Justering sideveis og opp/ned












Ønsker du å kjøpe hjul, spiler, felgringer, nav etc kan du kontakte meg på:
john_lode@yahoo.no

så får jeg se hva jeg kan klare å få tak i.

1 kommentar:


  1. godt forum få din drømmecykel, betaler afventende regninger, håndter eventuelle medicinske eller økonomiske nødsituationer. Få øjeblikkelige kontanter til alle dine behov. kontakt os i dag
    E-mail: atlasloanfirm@outlook.com
    Telefon / Whatsapp +1 443 345 9339

    SvarSlett