søndag 7. juni 2015

Yamaha RS100 overhaling

Jeg fikk et prosjekt opp i hendene for noen måneder siden: En Yamaha RS100, ca. 1981 modell, såkalt 3LO type.
Eier ønsket at jeg skulle overhale motoren og ellers gjøre nødvendige utbedringer, dog innenfor et lavt budsjett.
Her kommer noen bilder av prosessen:





Denne lille baklykten skal byttes ut ja. Og blinklys skal monteres.


Det står en uoriginal Mikuni 24mm forgasser på sykkelen, med et gummi-innsug.

Frambremse-detaljer. Sykkelen har ikke skjerm foran.



Alle ovenforstående bilder er tatt da jeg overtok sykkelen for oppussing/overhaling.
Ikke mye kosmetisk har blitt prioritert dog...

Motoren var i ukjent forfatning, men jeg fikk vite at sylinderen var skåret. Stempel i korrekt dimensjon var ikke å oppdrive i Norge, men jeg fikk handlet inn diverse deler i Thailand før jeg virkelig gikk i gang med overhalingen:
Kulelagere, simmerringer, pakningssett, gasswire, clutchwire, framskjerm samt en bremsepumpe (Honda type) og lavere styre ble kjøpt inn.
Stempel med overdimensjon 2.0 fikk jeg også tak i.
Sylinder og stempel ble ved retur til Norge levert inn hos Nilsen Motor i Stavanger, i Bekkefaret. Han borret sylinderen tilpasset det store stempelet.


Da var jeg klar til å gå i gang med å kløyve motoren.




Det er viktig å rengjøre motoren underveis. Innenfor svinghjul-dekselet er det veldig skittent, ihvertfall i drev-området. Svinghjulet demonteres med en spesial-ters som nå selges både hos Claes Ohlson og hos Biltema.
Dette hvite plastdekselet er knust. Det skal beskytte girskifte-trommelens høyre opplagring. Også en sikrings-skive på denne var borte vekk. Jeg fikk kjøpt nytt plast-deksel, men måtte lage til en egen sikrings-skive.


Oljepumpen ligger innenfor dette dekselet.
Høyre motordeksel, clutch-dekselet, er fjernet.
Her ser vi clutch-huset, og kickakslingen med fjær og deler.
Girskifte-systemet har noen små stålpinner, se oppe på bildet.
Jeg låser veiven slik for å kunne løsne primærdrevet


Spesialverktøy for å holde igjen clutch-trommelen mens sentermutteren løsnes







Ters til å presse ut veiven, og kløyve motoren

motorens høyre blokk sett innenfra, med de gamle lagerne



Girkassen og veiven står her i venstre motorblokk




Veiv og girkasse er fjernet fra venstre motorblokk



Jeg dunker på plass nye kuelagere, etter å ha frosset dem først.
Girkassen samlet sammen. Dessverre viste det seg at det tredje giret på drivakslingen var defekt, så nytt måtte bestilles
Her er det nye gir-drevet

Motorblokkene er satt sammen igjen, her er jeg i ferd med å montere delene på høyre side av motorblokken. Nærmest er primærdrevet, ellers ser vi her girskifte-mekanismen.
Etter at kickaksling, girskift mekanisme, clutch og primærdrev er montert, snur jeg motoren og jobber på venstre siden. Der setter jeg inn nye bolter med unbrako-hode. Nesten alle bolter må jeg sage til korrekt lengde med baufil.
Dette hvite plastdekslet er nytt, det gamle var sprukket. Vi ser her motorblokkens venstre side. Alle bolter er nye, av unbrako-type.

Tennplate og svinghjul er på plass. Det samme er ny simmerring for clutch-pinnen, girskiftakslingen er montert og sikret med låseklips. Framdrevet er montert. Legg merke til at det er en knekt bolt nede til høyre. Denne borret jeg ut med diamantborr, og fikk brukt en såkalt grisepikk til å trekke ut restene. Dermed får jeg benyttet denne bolten også, noe som er viktig på svinghjul-dekslet, da det må sitte ordentlig for å kunne bruke clutch uten at det svikter.

Noe usikker på plasseringen av ledningsnettet. Det endte med at jeg la det noe høyere opp, slik at ikke kjeden skal ta borti det.

Jeg bestemte meg for å gi motorblokken en omgang med alu-farget lakk.

Sylinder og topp fikk et par strøk med sort blank lakk.

Da er det på tide å installere stempelet


Her har jeg borret ut den knekte bolten i venstre blokk, og har nå fått montert en unbrakobolt med stoppskive over knekt område på dekselet.
7. juni 2015, ca. kl fire på ettermiddagen:
Eksosanlegg er montert, det elektriske anlegget er overhalt. Sykkelen tas ut av garasjen.


Ny bremsepumpe (type Honda) og nytt gasshåndtak er montert. Styret er også nytt, av en type som er vesentlig lavere enn det gamle. Dette styret er mer likt originalt.


Sykkelen vil på ingen måte starte. Ikke et eneste livstegn. Det er god gnist på tennpluggen. Men pluggen viser seg å være tørr, etter gjentatte ganger med forsøk på å renne motoren i gang.
Jeg renser forgasseren, og forsøker igjen, men neida... Forgasseren er full av dritt, og nålen detter ut. Jeg bestemmer meg for å bytte til en helt ny 27mm forgasser jeg har hatt liggende noen år. Må også bytte bensinkranen, slange og filter. Tømmer tanken, det er masse dritt i den ja. Fersk bensin, på med ny forgasser, og VROM!
Denne gamle 24mm forgasseren er nok utkjørt ja. Jeg forsøkte å rense den og byttet også dyse, men ingen reaksjon ved startforsøk. 

Jeg satte på denne fabrikknye 27mm forgasseren, som passer på det gummi-innsuget som står på motoren fra før. Dermed starter sykkelen endelig.

Da er sykkelen oppe og går, den kjører fint. Frambremsepumpe er byttet, og nå funker både frambremsen og forgasseren som også er byttet. Nytt styre er det på sykkelen, også ny baklykt, ny framskjerm, nye blinklys, ny kjedekasse og så videre.



En del kosmetiske detaljer gjenstår selvsagt på denne sykkelen, men den er nå ihvertfall i en helt annen stand enn da jeg begynte på den.
Har anbefalt eier å ta tingene steg for steg. 
Jeg vil anbefale ny sal, bakskjerm og bensintank, samt ny felgring bak pga rust på denne.

DERSOM DU HAR FÅTT HJELP AV MEG PGA DENNE ARTIKKELEN, kan du gjerne gi meg en gave i form av noen kroner. Kontakt meg på john_lode@yahoo.no  så kan jeg oppgi kontonummer.

2 kommentarer:

  1. Jeg skaffer deler til disse flotte motorsyklene. Kontakt meg for mer info på john_lode@yahoo.no

    SvarSlett