fredag 30. mars 2012

Kawasaki Eliminator 125: Info og deler

Kawasaki BN125 Eliminator - en herlig cruiser sykkel!


 Kawasaki har produsert og solgt Eliminator 125cc og 175cc i mange land. På bildet over ser man den indiske Eliminator Bajaj 175 utgaven fra 2001. Eliminator 125cc kom på markedet i 1997. Eliminator 125 har betegnelsen BN125 eller EL125, og selges den dag i dag (2012) i Europa og USA, og i India som Bajaj.
Denne lettvekteren har imponerende kjøreegenskaper, høy kvalitet på krom og lakk, og blant de rimeligste syklene i sin klasse!
Den er utstyrt med en 4-takts motor med 1 sylinder som er luftkjølt. Borring på sylinder er 55 millimeter. Forgasseren er en 28mm Mikuni. Girkassen er av 5-trinns type, første gir ned, resten opp. De første 2 årene ble Eliminator produsert i Japan, men fra 1999 ble de produsert i blant annet Thailand. De fleste japanske lette motorsykler blir vel i dag produsert eller ihvertfall satt sammen i andre land enn Japan pga høye lønnskostnader der.
Ryggstø var standard på de første utgavene, men Eliminator selges i en del land uten dette nå har jeg observert.
Toppfarten på BN 125 er ca. 100 km/t i Europa, ettersom blant annet England har krav om at dette skal være maks tillatt hastighet for lett mc. I Norge har man dog ikke en slik begrensning, men dessverre har de syklene som har blitt solgt på det norske markedet samme spesifikasjoner.

PROBLEMER MED BN125:

Eliminator 125 er en modell som dessverre relativt ofte opplever motorhavari i Norge. Det finnes flere grunner til dette, men hovedgrunnene er uforsiktig innkjøring, manglende oljeskift/påfylling/bytte av oljefilter samt at syklene presses for hardt over for lang tid. Mange av førerne er ungdommer som har lite peiling på vedlikehold, og er besatte av å kjøre fortest mulig til enhver tid (jeg var selv en sånn ungdom, he he). Har sykkelen blitt tatt godt vare på, vil motoren kunne holde langt over 50 000 km.
*Innkjøring: ifølge håndboken skal sykkelen først få varmes opp et par minutter på tomgang, og ikke kjøres over 50 km/t de første 100 milene. Her tenker jeg de fleste synder grovt og gir bånn gass etter relativt kort tid. Dette vil medføre en dramatisk forkortet levetid på motoren.
*For høyt turtall: Mens man i Asia kjører disse syklene titusenvis av kilometre i bykjøring, uten problemer, er det vanlig at motoren havarerer i Norge før man passerer 25000 km, ja faktisk langt tidligere også.
Nesten ingen kjøretøyer vil holde ut å bli kjørt med fullt gasspådrag over lang tid. Pga den lave utvekslingen blir motoren overarbeidet i 95-100 km/t. Første skritt for å motvirke dette er å skifte til større framdrev og mindre bakdrev. Det opprinnelige framdrevet har 15 tagger, og det bakre har vel 46 tagger mener jeg å huske. De asiatiske utgavene med 175cc sylinder har 16 tagger foran og 42 tagger bak. Dersom du ikke er veldig tung og ikke kjører ofte med passasjer, vil jeg anbefale å bytte til en slik utveksling. Du vil sannsynligvis ikke oppleve problemer mht forsikring og politi om du foretar en slik ombygging, selv om det i vognkortet står at det er forbudt å endre utvekslingen. Men vrange og vanskelige maktpersoner finnes selvsagt i politi- og biltilsyn- kretser, så dette må du jo vurdere. Jeg mener det bør være ok, ettersom Norge ikke har samme begrensninger på toppfarten som Storbrittania.

TRIMMING:
Alle 4-takts moderne 125cc i det norske markedet er vel late og oppleves irriterende treige og kraftesløse. Å trimme slike sykler kan være ganske komplisert, men det finnes noen standard løsninger, selv om det vil kunne innebære mye prøving og feiling.
Hovedsaklig trimmer man en slik motor ved å
*Øke luftgjennomstrømningen fra luftfilteret og inn til forgasseren. Dette kan gjøres ved å lage ekstra hull i dekslet over luftfilteret, evt. fjerne luftfilteret med boks og montere et såkalt powerfilter/racing filter (dette kan jeg skaffe - se bilde til høyre). Men man må da sette i større dyse for å unngå at bensinblandingen blir for mager, noe som kan føre til motorhavari!
*Bytte til større dyse i forgasseren, løfte forgassernålen - evt. sette i større forgasser (jeg kan skaffe 30mm original forgasser med gummi-innsug)
*Sørge for at eksosen kommer lettere ut ved å sette på et mer åpent eksosanlegg. Jeg skaffer ulike løsninger, fra ganske rimelige åpne lydpotter til dyrere doble eksosanlegg.

Dette kan bety mye prøving og feiling som sagt, og må uansett følges opp med høyere utveksling (bytte til mindre bakdrev og større framdrev, evt. kun en av delene).









Til venstre 125cc sylinder, til høyre 175cc sylinder
* Større sylinder er den beste og mest grunnleggende måten å trimme en slik motor på. Man får både mer hk og ikke minst høyere dreiemoment - dvs at bunndraget blir bedre. Med trimsylinder på 175cc vil motoren få hele 50 kubikkcentimeter større sylindervolum, noe som vil føre til en drastisk bedre ytelse over hele registeret. Og det beste av alt: Disse motorene er i utgangspunktet like 175cc motorene i Asia, bortsett fra veivstakens øvre hull. Jeg har lang erfaring med å ombygge disse motorene til 175cc, selv om det nå har blitt vanskelig å få tak i slike sylindere. En slik trimming er forholdsvis kostbar, men med norske priser på motorsykler, deler og førerkort i mente er det absolutt overkommelig. Dette er selvsagt ulovlig!

Mine personlige erfaringer med Kawasaki Eliminator

I India ble denne motorsykkelen lansert som 175cc i 2000/2001. Jeg var der faktisk da og prøvekjørte en helt ny svart Eliminator.
 Dette vekket min interesse for disse syklene fordi jeg skjønte at det var et potensiale for reservedeler og trimming av de norske syklene. Jeg fikk tak i en BN125 i Oslo via qxl nettauksjon i 2002 med ødelagt motor. Sykkelen ble hentet til Karmøy og overflate rust pusset bort. Den hadde stått ute i lang tid uten beskyttelse, men krom og lakk var i bemerkelsesverdig bra tilstand!
Jeg hadde ingen erfaring med firetakts-motorer da, men fikk god hjelp av min kamerat Johnny, som også lagde spesial-verktøy for meg. Jeg har i etterkant overhalt/ombygd mer enn 10 slike motorer, og har skrevet en manual for dette. På bildet til høyre ser du den omtalte første Eliminator'en min - en lekker 1998 modell. Jeg fant ut at veiven måtte byttes, både fordi den opprinnelige veiven var noe slitt, og fordi jeg ønsket å sette en 175cc sylinder på den. Etter noe prøving og feiling, ble sykkelen til slutt perfekt. Jeg har kjørt en del store sykler, blant annet kjøpte jeg en helt ny Suzuki Savage LS 650 i 1987. Og jeg har kjørt haugevis med mopeder og lette motorsykler med totakts-motor. Jeg må si at det var en fantastisk opplevelse å få kjøre Eliminator BN125 ombygget til 175cc. Fantastiske kjøreegenskaper, herlig sete, gode bremser og lys etc. Sykkelen er selvsagt liten for en stor kar som jeg, men den opplevdes som en stor-sykkel hva angår alt bortsett fra motoren.

DELER OG UTSTYR

Kawasaki Boss 175, Thailand
 Det er ikke mange som skaffer så mye deler og utstyr til Eliminator 125 som jeg, ihvertfall ikke i Norge! I tillegg til slitedeler som vaiere, bremser, hendler, blinklys, drev, kjede, oljefilter, pakninger, speil, sidekåper, tanker, saler, eksosanlegg, bensintank, hjul, lykter, styrer, skjermer, topplokk, kamaksling, ventiler, vippearmer +++ skaffer jeg også diverse ekstrautstyr til disse syklene:
*Bagasjebrett
*Veltebøyler foran og bak
*Ekstra lys foran med brakett
*Fotplater
*Tank cover med nagler og frynser
*Luksus-sal
*Sideveske-braketter
Kawasaki Boss, mitt prosjekt for et par år siden, masse utstyr
*Sidevesker myke
*Glassfiber bagasjebokser
*Krom-panel pynt for baklykt
*Skjermer for hovedlykt og blinklys

og så videre.

Har du lyst på mer oppfølging, vennligst kontakt meg for mer info direkte på epost:

john_lode@yahoo.no

Jeg kjøper også defekte sykler og motorer om prisen er rett.


Bajaj DTS-i 200cc er den nåværende indiske Eliminator-etterfølgeren
Eliminator 125 1998 modell ombygd til 175cc og med ekstraustyr


Norsk BN125 ombygd og utstyrt med diverse ekstra snadder


Norsk BN125 som jeg ombygde for et par år siden


4 kommentarer:

  1. jeg trenger shimring til eksosanlegge, helt innerst mot motoren, den må til for å få festet anlegge! har du en sånn en? :)

    SvarSlett
  2. Hvor mye skal du ha for drev og en ganske enkel eksospotte?

    SvarSlett
  3. send meg epost til john_lode@yahoo.no da jeg sjeden kikker innom her. Eksospakning mellom eksosrør og sylinder er lett å få tak i hos mc forhandler til en billig penge. Jeg selger drev og kjedesett med utveksling for høyere toppfart: 42tagger bak koster 190,-. 16 tagger foran: 79,- Kjede: 199,-.

    SvarSlett
  4. Billig eksosanlegg som er åpent og bråker en del, dvs kun bakpotten, har jeg i 2 utgaver som er ganske like: CB175 potte og Enfield Bullet 350 potte. Se min siste video med en sånn CB potte. Pris for en slik eksospotte er 750,-kr.
    Her er linken til video:

    http://www.youtube.com/watch?v=RzldFfmRia0

    SvarSlett