fredag 30. mars 2012

Suzuki AC 50 deler og info

Suzuki AC50 var den mest solgte moped-modellen i Norge på midten av sytti-tallet ifølge en annonse jeg erindrer å ha lest i et Vi Menn blad fra rundt 1978. Disse mopedene var utstyrt med 5 trinns gearkasse og høyt eksosanlegg på venstre side. Plombert til 50 km/t for å tilfredsstille norske krav, men relativt enkle å trimme. I andre land er de oppgitt med en topphastighet på rundt 100 km/t. Disse egenskapene bidrog nok til populariteten i Norge. Jeg hadde selv en slik moped i 16-års alderen, en 1977 modell.

Teknisk info:

*Motor type: 1-sylindret totakts motor med dreieventil og forgasser på høyre side av motor.
*Luftkjølt.
*Smøring: Egen oljetank og Suzukis CCI oljepumpe der totaktsoljen ble pumpet inn i vitale deler som trengte totakts-olje. I girkassen brukes vanlig motorolje.
*Sylinder volum 49cc
*5 trinns girkasse: 1 ned, 4 opp
*Effekt i Norge: 2,5 hk (internasjonalt 4,8 hk v/8500 omdreininger - 6 hk v/9000 omdr.)
*Dreiemoment: 0,42kg-m/8000 omdr
*Clutch: Synkroniserte lameller i oljebad
*Bremser: trommel foran og bak, diameter 110mm trommel innvendig
*Hjul: 17 tommer x 1,20 tommer felg. Dekk: 2.25 x 17"
*Elektrisk: 6 volts system med stiftetenning. 2 spoler på tennplaten.

AC kom i ulike utgaver i Norge. Jeg er ingen spesialist på dette, men vil her forsøke å framstille en noenlunde oversikt over de ulike utgavene og hva som kjennetegner dem.
  
Maverick utgaven i 1970

Denne utgaven kom vel i 1969, og har oppsvingt eksosanlegg på venstre side som alle AC50 modeller har. Salen har kraftig oppsving i bakkant, saltrekket er festet med nagler og det er buer i selve salen over festene til bakre støtdempere. Tanken har en påskrudd "S" samt hvitlakkert overside og klistermerkene som sees på bildet. Framskjermen på Maverick utgaven er i klassisk utførelse som den deler med påfølgende modell, men som ikke finnes på 1976-78 modellene. Speedometeret er innfelt i lyktehuset, og framlykten har en karakteristisk form med vannrett utforming i nedkant.


1974 modellen:

Har en del felles-nevnere med Maverick modellen. Det er vel helst tanken som er annerledes her. SUZUKI emblemer har erstattet "S" på tanken, og klistermerkene har en annen utforming også på tanken. Kjedekassen har, som Maverick, en form i bakkant som går rett bakover, ulik senere modeller, der den ender i en sving nedover. Den har beholdt dekalene på sidekåpene uendret - flaggmotiv med tallet 50 i midten.





1976 modellen:

Dette er kanskje den mest utbredte utgaven i Norge. Tanken er  vesentlig forandret fra tidligere modeller, og rommer 7,5 liter bensin. Salen har en oppsving bak som tidligere utgaver, men er vesentlig forskjellig. Denne salen er litt lengre, har kromlist i nedkant og ikke buer over støtdemperne. Framlykten er av ny utforming, framgaffelen er inkapslet i metallhylser lakkert i samme farge som tank og sidekåper. Sykkelen på dette bildet har den gamle typen framskjerm, men dette var ikke standard på disse utgavene (se introduksjonsbildet i begynnelsen av denne artikkelen for å se korrekt framskjerm). Speedometeret har også oppdatert, og klistermerkene på sidekåpene har en klassisk, litt skjev utforming.


1977 modellen:

Jeg hadde en slik moped i 1983. Tanken er forsåvidt lik den forrige modellen, men dekoren er helt annerledes. Sidekåpe-merkene har fått en ny, moderne utforming (har dog observert at det finnes en del AC av denne modellen som har samme type sidekåpe dekaler som 1976 utgaven). Framgaffelen er av en mer nake type der gaffelrørene ikke er tildekket.






1978-79 modellen:

Dette var den siste utgaven av AC50 som ble solgt i Norge. Det mest karakteristiske for denne modellen er tanken, som har blitt lengre og fått en dramatisk annerledes utforming i forhold til foregående utgaver.




En av grunnene til at AC50 gikk ut av salg i Norge fra etter 1980, var at norske krav til mopeders plombering ble skjerpet. AC50 hadde hovedsaklig sin plombering i en dreieventil (ligger mellom forgasseren og innsugskanalene til sylinderen - man må demontere det store høyre motordekslet for å komme til den) som var forstørret og dermet slapp mindre bensingass inn i sylinderen enn den gjorde i andre land. Ved å klippe av en bit av dreieventilen iht spesifikke mål og sted fikk man tilbake de opprinnelige hestekreftene, og ved å bytte til mindre bakdrev og større framdrev, var det ingen problemer å få syklene opp i 100 km/t under gode forhold.
Norske myndigheter har i årevis drevet med propaganda som påstår at mopeder ikke er bygget for slike hastigheter, men sannheten er at disse store sports-mopedene opprinnelig er bygget for 100 km/t!
Fra 1980 kom Suzuki med X-1 landeveis moped, men denne opplevde ikke den samme populariteten som AC50 hadde. Utformingen på både mopeder og hundrekubikkere ble dramatisk endret fra 1980 til en mer moderne, firkantet og futuristisk design som ikke falt i smak hos mange. Og trimming ble mye dyrere og komplisert med de nye modellene.

Suzuki AC50 er ganske lik K50 og A50/AP50 (med pedaler). Hovedforskjellene er eksosanlegget og salens bakre part - samt detaljer i motor.
Suzuki AC50 er ganske identisk med sin storebror A100. De fleste deler går om en annen, og A100 motoren passer inn i AC50 rammen. A80 er også en ganske så lik modell.
Disse klassiske modellene fra Suzuki ble produsert av Suzuki og solgt i mange deler av verden til langt ut på 2000 tallet! Jeg fant nye Suzuki A100 Econos utgave på Java i Indonesia i 2005!

DELER! 

Det er ganske vanskelig å få tak i spesifikke AC 50 deler. Jeg har i senere tid fått utviklet og produsert noen av disse vanskelige delene til AC50, samt at jeg får tak i en del standard-deler som de har til felles med A100.




KLISTERMERKER  til
-Maverick modellen, tank og sidekåper
-1976 modellen, tank, sidekåper og motor
-1977 modellen, tank, sidekåper og motor
-1978 modellen: til sidekåper

 

 

 

 

 

 

 

 

 

EKSOSANLEGG

Håndlagde eksosanlegg! Jeg har fått produsert noen få kopier av AC eksosanlegg, meget solid og bra håndverk. (ingen bilder tilgjengelig per i dag).

 

 

 

SALER

Sal til eldre utgaver av AC50 med den karakteristiske utformingen som sees på bildet. Litt tilpasning må påregnes, da dette opprinnelig var en sal til A100 gammel versjon. Ikke 100 prosent kompatibel, men enkel å tilpasse. Håndlaget for meg. Meget begrenset tilgang, vær rask med å bestille!
Sal som passer til 1976-77 AC modellene:
Denne salen har plastbunn, så rust ikke blir noe problem i framtiden. Et flott håndtverk, spesiallaget for meg.







Dobbelt sal (fra A100) som passer rett på 1976-77 modellene.
Her montert på en AC50 1976 modell i Stavanger.











ANDRE RESERVEDELER JEG SKAFFER - ihvertfall noen av dem:

Svingarm / bakgaffel til A100: Fabrikkny svingarm med foringer og opplegg for fothvilere bak. Passer greit til AC50, må muligens tilpasse litt for kjedekassen - dvs utvide festehullet i kjedekassen et par-tre mm.







Felger, spiler og nav. Ferdigbygde hjul på bestilling. 
Jeg har nå lært å bygge hjul selv, og har et balanserings-verktøy til dette. Så om du har gamle nav som er ok, kan jeg bygge nye hjul på dette.










Eksosdeksel bygget på min bestilling: 1000,-kr

Eksosanlegg og skjold utviklet av meg, helt nytt håndlaget.

Mitt eksosanlegg og eksosdeksel, håndbygget for AC50

Ellers kan jeg stort sett skaffe:

Bremsepedal, bremsestag, bensinkrane, styrelås, tenningslås, bryterhåndtak til styret, styre, tank-emblemer som skrues på tanken 1976-77 modeller, fothviler stag foran, sidestøtte, girskift pedal, pakningssett til motor, skjermer, baklysbrakett, framgaffel rør, blinklys, bremsesko, hjulakslinger etc.
Planlegger også å få spesial lagd bagasjebrett.

For mer info og bestilling, send meg en epost til
john_lode@yahoo.no 

3 kommentarer:

  1. Jeg har nå fått produsert fine bagasjebrett, stor eller liten type. Har også kjedekasser av den typen som ble brukt på de eldste modellene (passer alle AC50). Videre har jeg nyproduserte oljetanklokk, svinghjulsdeksel, baklysbrakett til eldre utgaver, baklysplate til eldre modeller etc. Skal nå også få laget andre kjekke ting, så bare kontakt meg på john_lode@yahoo.no om du trenger noe til AC50. P.S. Jeg har ikke motordeler, kun pakningssett.

    SvarSlett
  2. hej går det att hitta en komplett motor till suzuki ac 50 eller a 100 till et bra pris ?

    SvarSlett