onsdag 20. mai 2015

Suzuki GP125 sylindere



Jeg har fått tak i en type GP125 sylindere, laget i Kina, og solgt flere av dem til norske kunder. Har også montert 2 av dem på GP100 motorer selv.
Det merkelige med disse sylinderne er at de har 3 innsugsporten på undersiden, mens standard Suzuki sylindere, både GP100 og GP125 har 2 innsugskanaler der.
Det ser ut til å kunne bety at man skal kunne frese ut en kanal i motorblokkens venstre halvdel, for dermed å nyttiggjøre seg den tredje kanalen.
Jeg har nylig montert en sånn sylinder på en vanlig GP100, uten å gjøre noe med blokken. Den tredje kanalen som er i bakkant, er sådan uten noen som helst virkning per i dag. Men motoren går meget pent likevel! Merkelig. 
GP125 med 3 kanaler til venstre, GP100 oppborret til 125cc med standard porter til høyre
Jeg la en bunnpakning over den taiwanske sylinderen og klippet til et hull som matcher den bakre kanalen. Så la jeg pakningen på motorblokken, og det er tydelig at denne kanalen ikke har noen nytte med en standard motorblokk.

Det kan se ut som om man kan frese ut et stykke av venstre motorblokk, om enn ikke så stort som det som framgår av pakningen. Men siden det ikke er min mc, og jeg bare bruker den som forsøks-kanin for å se hvordan den funker med denne sylinderen, så kan jeg ikke gå i gang og frese eller borre ut noe her. Men om noen har en slik motor, og er interessert i denne sylindere, som faktisk fungerer utmerket selv om man ikke gjør noe annet enn å sette i en litt større dyse - ja om noen er interessert i å frese ut en liten kanal i en sånn motorblokk, så hadde det vært spennende. Kanskje går det helt greit? Og da får man vitterlig en del mer effekt ut av sylinderen, skulle jeg tro.

Jeg kan nåes på john_lode@yahoo.no  om noen er interesserte i en slik sylinder.
Her en en svart lakkert utgave av taiwan-sylinderen.

Sølv-lakkert taiwansk GP125 sylinder med 3 innsugskanaler


Jeg har altså montert den nylig på en GP100, og den går meget bra, men er fortsatt under innkjøring.










2 kommentarer:

  1. Jeg hadde 2 125cc på 80 tallet en gang,den ene standard 2 kanals(12hk tror jeg),den andre var 18hk med 4 kanaler/porter,2 av portene var mindre og gikk ut ifra de andre 2 på en måte.enorm forskjell i effekt på de to,noen som vet om det går an og få tak i nå i dag?

    SvarSlett
  2. Jeg har skaffet noen 125 sylindere laget i Taiwan nå i nyere tid, som har ganske heftig porting. Du kan skrive til meg på john_lode@yahoo.no

    SvarSlett