onsdag 3. august 2011

Kawasaki Eliminator 125

En velbygd og flott motorsykkel som har meget gode kjøreegenskaper, er lettvekteren Kawasaki BN125 Eliminator. En kjøreskole-lærer fra Oslo fortalte meg at "dette er det beste alternativet for meg som kjøreskole-lærer". Problemet hans, og som mange andre også har opplevd, er at motoren havarerer altfor tidlig. Da kan man kanskje være fristet til å mene at Eliminator motoren er svært dårlig, og at dette er en elendig sykkel. Det er nok likevel en feil slutning, all den tid det finnes mange slike sykler som går svært langt uten problemer. I Asia selges de som 175cc og har en annen utveksling, slik at toppfarten og effekten er vesentlig høyere enn i Europa og USA. Disse asiatiske syklene går glatt nærmere 100.000 km før man trenger å bekymre seg for motoren. Hva er da problemet?
I hovedsak som følger:
1. Sykkelen er ikke drevet for høyere fart enn cirka 95 km/t i Europa.
2. Den skal ifølge håndboken under innkjøringen ikke kjøres over 50 km/t. Dette henger selvsagt sammen med punkt 1.
3. Manglende service og oppfølging: Man må etterfylle motorolje med jevne mellomrom, og bytte olje og oljefilter før hver sesong!
4. Landeveis- og motorvei-kjøring: Ettersom denne type mc i utgangspunktet er laget for bykjøring og tøffing i 50-70 km/t, og de i tillegg er drevet slik at fullt turtall oppnås rundt 95 km/t, så sier det seg vel selv at motoren blir utsatt for en vanvittig slitasje! De fleste mc-førere i Norge vil kjøre med bånn gass hele tiden, ihvertfall på slike små sykler. Dette er en felles skjebne som mange mange lette mc har lidd i Norges land gjennom årene. Man MÅ innse at disse motoren ikke tåler denslags hardkjør. De fleste bilmotorer hadde vel også kapitulert ganske kjapt dersom de ble kjørt på bånn gass nesten alltid, og ikke ble innkjørt, ikke fikk oljepåfyll eller bytte etc.

TTILTAK MOT MOTORHAVARI:
Om du har kjøpt en brukt Eliminator 125, bør du umiddelbart:
-Sjekk oljenivået og bytt olje + filteret.
-Etterfyll olje eller ihvertfall sjekk nivået jevnlig, og da mener jeg ikke ÅRLIG, men ukentlig.
-Sjekk også tilstanden til kamakslingen. Det viser seg nemlig at det oftest er der man kan se skadene. Kamakslingen ligger i topplokket. Det er litt komplisert, men ikke vanskelig, å ta ut dette. Men du må få hjelp av noen som har greie på det, fordi du må plassere kamdrevet i rett posisjon i forhold til T-merket på svinghjulet (venstre siden av motoren) og merket på kamdrevet i forhold til merke i selve topplokket. Om kamakslingen har riper og virker slitt, bytt både den og vippearmene straks! Juster så inn ventilenes åpning igjen.
-Sett på et større framdrev eller et mindre bakdrev, slik at du kan kjøre med lavere turtall i f.eks. 90 km/t.
-Slutt å kjøre motoren bånn gass over lenger strekk!

TRIMMING:
Jeg kan hjelpe med trimming av disse syklene. Dyrt blir det, men det kan likevel bli en fornuftig investering om du kjører løpet helt ut!
1) Som nevnt, kan du bytte drev til andre størrelser, slik at du øker toppfarten. Men du vil ikke få den toppeffekten som du gjerne trenger for å utnytte dette.
2)Det er mulig å sette i litt større dyse, og modifisere luftfilter-boksen slik at den slipper inn mer luft, samt å sette på en åpen eksospotte som slipper eksosen lett gjennom.
3)Du kan sette på en 175cc sylinder og stempel på din motor ved å bruke et ombyggnings-sett som jeg har utviklet. Topplokket bør da dreies ut innvendig til 65mm.
4)Gå for full pakke: Bytt både veiven (til 175cc veiv), kulelagere i motoren om nødvendig, og sett på 175cc sylindersett. Fres ut topplokket, evt. bytt dette også med ny kamaksling, vippearmer og ventiler. Større dyse i forgasseren kan være nødvendig. Jeg har utviklet en bok som omhandler denne jobben. Boken er på norsk!
Jeg kan også i perioder påta meg slike motorjobber. Om din motor har havarert, er dette løsningen!


DELER OG EKSTRAUTSTYR:
Jeg skaffer masse originale nye deler til disse syklene. I tillegg skaffer jeg ekstrautstyr såsom luksus-sal, veltebøyler, vindskjerm, fotbrett, tanktrekk, veskebøyler, vesker, ekstralykter, bagasjebærere etc.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar