onsdag 3. august 2011

Royal Enfield motorsykler og deler





Enfield motorsykler er i utgangspunktet engelske, men produksjonen ble gradvis flyttet til India, der man produserte Bullet 350 i nesten uendret form og stand fra 1956 og inntil 2011. Nå har man kommet med en ny type motor med intergrert gearkasse, så disse syklene har blitt innhentet av utviklingen.
Enfield fikk ut på 90-tallet lov til å bruke Royal ordet, slik at man nå kjenner dem som Royal Enfield. De fleste indiske modellene er 350cc, men også 500cc har kommet derfra og da spesielt for eksport-markedet.
En Bullet 350 har en 1-sylindret motor på 18 hk, med separat gearkasse som er skrudd på motoren i bakkant. Kraftoverføringen fra veiv til gearkasse skjer ved hjelp av en transmisjons-kjede på motorens venstre side. Gearpedalen vil på britiske og indiske modeller være å finne på høyre siden. og gearkassen har tradisjonelt 4 gear: 1. opp, resten nedover. I tillegg har gearkassen en såkalt neutralfinder, en liten pedal som gjør at man kan gå fra hvilket som helst gir og rett i fri. Pedalen til bakbremsen befinner seg på høyre siden av motoren, altså motsatt fra det som er vanlig i dag. Enfield har i senere år utviklet en 5 trinns gearkasse og diverse andre moderne hjelpemidler.
Jeg har diverse deler på lager til Bullet 350, samt faktisk en 500cc sylinder. Mange av delene - ja faktisk de fleste - passer om en annen fra 500cc og 350.




Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar